وکیل پایه یک دادگستری شرق تهران

پذیرش وکالت و مشاوره حقوقی خانواده، ملکی، مالی و کیفری

وکیل پایه یک دادگستری شرق تهران

پذیرش وکالت و مشاوره حقوقی خانواده، ملکی، مالی و کیفری

  • ۰
  • ۰

وکیل اذن ازدواج

طبق ماده 1043 قانون مدنی اصلاحی در سال 1370، دختر باکره تنها در صورتی می تواند اقدام به عقد ازدواج نماید، که اجازه پدر و جد پدری را داشته باشد. اما برخی از دختران می توانند در صورتی خاص، اقدام به وکیل اذن ازدواج گرفته و بدون اجازه پدر اقدام به ازدواج کنند.

ازدواج یکی از شیرین ترین اتفاقات زندگی هر دختری است. به همین دلیل بر روی این مسئله حساسیت های بسیار زیادی اعمال می شود. هر دختری ارزو دارد تا در خصوص مسئله ازدواج، پدرش منطقی و عاقلانه شرایط را سنجیده و بهترین انتخاب را برای وی داشته باشد.

اما در برخی موارد پدر و جد پدری به دلایل مختلفی، با ازدواج دختر و فرد مورد علاقه اش مخالفت می کنند. یا این که با فرد مورد نظر به دلایل شخصی، خصومتی داشته باشد. در این حالت دختر می تواند با مراجعه به دادگاه توسط وکیل اذن ازدواج به صورت قانونی، اقدام به ازدواج نماید.

 

آیا دختر میتواند بدون اذن پدر اقدام به ازدواج نماید؟

با این که طبق قانون هیچ دختری نمی تواند بدون اجازه پدر و جد پدری ازدواج کند، اما در برخی شرایط با دریافت وکیل اذن ازدواج دختر می تواند بدون اذن پدر اقدام به ازدواج نماید. اولین دلیل این است که پدر بدون هیچ دلیل موجهی با ازدواج دختر خود مخالفت نماید.

این بدان معنا است که دختر در شرایط خاص نیاز به ازدواج به سرم می برد، و قصد دارد با شخصی که تمامی ویژگی های مورد تایید از نظر عرف جامعه را دارد، ازدواج نماید. اما ولی قهری وی بدون هیچ دلیل قانع کننده ای با این ازدواج مخالف است. در این مورد مراجعه به وکیل اذن ازدواج می تواند راهکار مناسبی به شمار رود.

می توان با اثبات غیر معقول بودن مخالفت پدر با ازدواج دختر، در دادگاه به وسیله وکیل اذن ازدواج با حمایت دادگاه و بدون اجازه پدر، اقدام به ازدواج با فرد مورد نظر نماید. البته بهتر است به این نکته اشاره نماییم که ورود سیستم های قضایی به حریم خانواده ها، چندان خوشایند نیست.

ازدواج دختر بدون اجازه و اذن خانواده و از طریق وکیل اذن ازدواج، بدون شک می تواند مشکلات زیادی را برای خانواده و طبیعتا دختر ایجاد کند. زیرا با این عمل بی تردید حمایت های بعدی خانواده خود را از دست خواهد داد.

عدم نیاز به اذن ولی دختر برای ازدواج در موارد خاص

در موارد خاصی اذن پدر برای ازدواج دختر از بین می رود. در این حالت دختر باکره بدون نیاز به وکیل اذن ازدواج و داشتن اذن پدر و جد پدری می تواند ازدواج کند. چنین ازدواجی از نظر قانون نافذ و صحیح می باشد. این موارد عبارتند از:

  1. ولی باید حاضر باشد. در صورتی که ولی دختر باکره، در مسافرت به سر می برد یا غایب است، ولایت از وی ساقط شده، و بدون وکیل اذن ازدواج اجازه او برای ازدواج غیر لازم می گردد.
  2. در صورتی که پدر و جد پدری در قید حیات نباشند.
  3. ولی باید اهلیت داشته باشد. در صورتی که ولی دختر وحجور باشد، ولایت وی برای ازدواج ساقط می شود و حق دخالت در این امر را نخواهد داشت.
  4. ولی باید دلسوز باشد. ممانعت بدون دلیل با ازدواج دختر منجر می شود تا ولایت ولی بدون نیاز به وکیل اذن ازدواج، ای وی ساقط گردد.
  5. اختیار ولی محدود به مصلحت دختر است. پس در صورتی که ولی قادر به مصلحت شناسی دختر نباشد، او می تواند بدون اذن پدر اقدام به ازدواج نماید.

بهترین وکیل اذن ازدواج در تهران : ۷۷۷۲۸۴۵۴–۰۲۱

مواد قانونی اجازه ازدواج و نیاز به وکیل اذن ازدواج

همانطور که پیش از این بیان نمودیم، طبق ماده 1043 قانون مدنی، هر دختر باکره ای برای ازدواج نیاز به اذن پدر خود دارد. اما طبق ماده 1044 قانون مدنی، در صورتی که پدر بدون هیچ عذر موجهی با ازدواج دختر خود مخالفت نماید، این حق از وی ساقط می شود.

دختر می تواند با داشتن وکیل اذن ازدواج به دادگاه مراجعه نموده، خواستگار خود را معرفی نماید و از جانب دادگاه اجازه ای مبنی بر ازدواج دریافت نماید. بسیاری از دختران باکره در خصوص نحوه ارائه دادخواست به دادگاه با مشکلاتی مواجه می شوند.

برای راحتی تنظیم درخواست اذن ازدواج هم می توان با وکیل اذن ازدواج ارتباط برقرار نمود، هم از طریق مشاوره حقوقی تلفنی اطلاعات لازم را بدست آورد. تا در این خصوص تمامی مواد قانونی را مورد بررسی قرارداد.

اساسا مسئله کسب اجازه برای ازدواج از پدر، تنها مربوط به دختران باکره می باشد. یعنی دخترانی که غیر باکره هستند، نیازی به کسب اجازه از پدر و جد پدری برای ازدواج نخواهند داشت. زمانی که به وکیل اذن ازدواج مراجعه می کنید، باید این مسئله را بدانید که بکارت دختر در صورتی که به وسیله حادثه، یا ورزش از بین رفته باشد، باز هم دختر باکره محسوب می شود.

تنها در صورتی میتوان دختری را غیر باکره نامید، که از طریق مراقبه و رابطه بکارت خود را از دست داده باشد.

آیا دختر باکره که یک بار ازدواج کرده باشد برای ازدواج دوم خود نیاز به اذن ولی دارد؟

برخی از ازدواج ها به این صورت رخ می دهد که دختر بعد از ازدواج به دلایل مختلفی همچنان باکره باقی می ماند. این دختر اگر در زمان طلاق باکره باشد، برای ازدواج مجدد خود باز هم نیاز به اذن پدر خواهد داشت. پس در این شرایط نمی توان شخصی را به عنوان وکیل اذن ازدواج معرفی نموده، یا خود را غیر باکره بنامد.

تنها در صورتی دختر باکره می تواند بدون اجازه ولی خود اقدام به ازدواج نماید، که هم پدر و هم جد پدری وی در قید حیات نباشند. در برخی موارد دختر بدون اجازه دادگاه و حتی بدون اجازه پدر اقدام به عقد ازدواج می نماید، در این حالت حتی اگر دختر رابطه زناشویی نیز با همسر خود داشته باشد، پدر می تواند خواستار ابطال عقد نکاح از دادگاه باشد.

البته بعد از ابطال عقد، از آنجایی که دختر دیگر باکره نیست بدون نیاز به داشتن وکیل اذن ازدواج یا اذن پدر می تواند مجددا ازدواج کند. به هیچ عنوان در اذن ازدواج دختر باکره سن ملاک نیست. دختر باکره در هر سنی که باشد، بدون اذن پدر نمی تواند اقدام به ازدواج نماید.

 

  • ۹۸/۱۲/۰۸
  • عاطفه بوجاری

وکیل اذن ازدواج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی