وکیل پایه یک دادگستری شرق تهران

پذیرش وکالت و مشاوره حقوقی خانواده، ملکی، مالی و کیفری

وکیل پایه یک دادگستری شرق تهران

پذیرش وکالت و مشاوره حقوقی خانواده، ملکی، مالی و کیفری

  • ۰
  • ۰

خانواده های بسیاری هستند که در زمان جدایی از فرزند برخوردار می باشند. این دسته از خانواده ها، اصولا بر سر کسب حضانت فرزندان خود با یکدیگر به مشکل برمی خورند. کودکان معصوم ترین و آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند، که گاهی در اثر ندانم کاری والدین به آسیب های جدی مبتلا می شوند.

اما این که در قانون چه شرایطی برای کسب حضانت فرزندان بیان شده است، برای بسیاری از والدین در شرف طلاق، سوال است. می توانید برای کسب اطلاع در خصوص شرایط حضانت به ماده های 40 تا 47 قانون حمایت از خانواده و ماده های 1168 تا 1179 قانون مدنی مراجعه نمایید.

از سوی دیگر می توانید به راحتی با تماس با وکیل سوالات خود را در این خصوص مطرح نموده و به پاسخ کاملی دست یابید. زیرا مسئله حضانت فرزندان مسئله ای بسیار مهم و حساس در معقوله طلاق والدین از یکدیگر است.

 

مهمترین شرایط حضانت فرزندان در قانون چیست؟

حضانت از نظر لغوی در اصل به معنای نگهداری و پرورش کودک است. همانطور که بیان نمودیم، در قانون حمایت از خانواده و حتی قانون مدنی به این مسئله بسیار تاکید شده و پرداخته شده است. اما بهتر است این نکته را بدانیم که طبق قانون حضانت فرزندان بیشتر از نظر نگهداری و پرورش مد نظر است. نه از نظر تربیتی و پرورش اخلاقی.

پس با این تفاسیر، شرایط حضانت نیز نسبت به نحوه پرورش اخلاقی متفاوت خواهد بود. از جمله شرایط خاص کسب حضانت فرزندان می توانیم به سن حضانت طفل، اشاره کنیم. مسلما فرزندی که به سن بلوغ رسیده باشد، بلوغ قانونی و شرعی، دیگر نیازی به حضانت گرفته شدن ندارد.

همانطور که طبق قانون مشخص شده است، برای دختران تا سن 9 سالگی و برای پسران تا سن 15 سالگی، سن حضانت تعیین شده است. در این مدت هیچ یک از والدین نمی توانند حضانتی را که به انها محول شده است، به دیگر بسپارند و فرزند خود را ترک کنند.

زیر حضانت فرزندان بر عهده والدین است. مگر این که شرایط خاصی در کسب حضانت وجود داشته باشد. یعنی یکی از والدین فوت کرده باشد، یا صلاحیت کسب حضانت فرزند خود را نداشته باشد. پس والدین برای کسب حضانت فرزند خود، باید تمامی شرایط لازم را داشته و توسط دادگاه تایید شوند.

شرایط کسب حضانت فرزند پس از طلاق توافقی

طلاق توافقی ساده ترین نوع طلاق در میان زوجین است که پیش از اقدام به طلاق بر سر تمامی مسائل با یکدیگر به توافق رسیده اند. یکی از مهمترین موارد توافق پیش از طلاق، کسب حضانت فرزندان است. ممکن است زن در این نوع طلاق با بخشش کامل مهریه خود، حضانت فرزندش را بدست آورده باشد.

البته طبق ماده 29 قانون حمایت از خانواده، در هر نوع طلاقی که از جانب والدین درخواست می شود، تنها دادگاه موظف است در مورد حق حضانت فرزندان تصمیم بگیرد. اما توافق طرفین در مورد میزان نفقه، نحوه پرداخت نفقه، قرارهای ملاقات با فرزندان خود بعد از طلاق و ... نیز می تواند در رای دادگاه تاثیرگذار باشد.

اگر مادری بعد از طلاق مجددا ازدواج کند، حضانت فرزند از وی سلب و به پدر انها داده می شود. اما در صورتی که طلاق به صورت توافقی صورت گرفته باشد، حتی بعد از ازدواج مجدد مادر، فرزندان می توانند تحت حضانت مادر خود باقی بمانند.

 

بهترین موسسه حقوقی حضانت فرزند در تهران: ۷۷۷۲۸۴۵۴–۰۲۱

 

شرایط کسب حضانت بعد از طلاق والدین به صورت معمول

در صورتی که طلاق از جانب مرد، یا زن صورت پذیرد، طبق قانون نگهداری و حضانت فرزندان زیر 7 سال چه دختر و چه پسر، با مادر است. اما پس از این سن حضانت به پدر باز می گردد. در صورتی که پس از این مدت والدین بر سر کسب حضانت با یکدیگر دچار مشکل شوند، دادگاه موظف به دخالت به صورت قانونی خواهد بود.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر پس از سن 7 سالگی پدر طفل به اعتیاد یا دیگر مشکلات درگیر شده باشد، حضانت همچنان در دست مادر باقی خواهد ماند. این مدت حضانت تا زمانی که فرزند به سن بلوغ قانونی برسد، ادامه خواهد داشت.

پس از سن بلوغ دیگر حضانت فرزندان به خود فرزندان محول شده و آنها تصمیم میگیرند که کنار مادرشان به زندگی ادامه دهند یا کنار پدرشان. البته پدر موظف است در طول مدتی که فرزند در کنار مادر خود زندگی می کند، تمامی هزینه ها و مخارج وی را تامین کند.

شرایط حضانت فرزند پس از فوت والدین آنها

قانون در این صورت نیز برای فرزندان به جای مانده از پدر و مادری متوفی، شرایط ویژه ای در نظر گرفته است. در صورتی که از میان والدین فرزند، پدر فوت شود، حضانت فرزندان بر عهده والد زنده است. یعنی مادر حضانت فرزند خود را بر عهده خواهد گرفت.

اما اگر ولی قهری اقدام به تنظیم دادخواست حضانت نماید، در صورتی که دادگاه صلاحیت مادر را برای کسب حضانت تایید نکند، حضانت فرزندان از وی سلب شده و به ولی قهری داده می شود. اما اگر هر دو والدین بر اثر حادثه یا اتفاقی فوت شوند، طبق قانون مسئولیت نگهداری از فرزند بر عهده جد پدری بوده و ایشان باید حضانت فرزند را بر عهده بگیرند. حال اگر فرزندان فاقد جد پدری بودند، نزدیک ترین خویشاوندان به ایشان، این مسئولیت را به ارث خواهند برد.

ملاقات طفل بعد از کسب حضانت توسط یکی از والدین به چه صورت است؟

بسیاری از والدین بعد از طلاق با این مسئله دچار مشکل می شوند که چگونه می توانند فرزند خود را پس از جدایی ملاقات کنند. در صورتی که حضانت فرزندان بر عهده یکی از والدین قرار گرفته است. برای پاسخ به این سوال می توانید با وکیل آنلاین تماس حاصل نموده و به صورت جزئی از نحوه کسب اجازه برای ملاقات بعد از طلاق اطلاع کسب کنید.

اما ما در این مطلب به صورت مختصر برای شما در خصوص نحوه کسب حضانت فرزندان و ملاقات آنها بعد از طلاق صحبت خواهیم نمود. اصولا دادگاه در خصوص مدت زمان ملاقات، نحوه ملاقات و زمان ملاقات طفل بعد از طلاق، تعیین و تکلیف خواهد نمود.

در صورتی که این مسئله توسط دادگاه مورد بررسی قرار نگرفت، والدین می توانند با تنظیم دادخواستی به دادگاه، در این خصوص خواستار رسیدگی به پرونده شوند.

  • ۹۸/۱۲/۰۷
  • عاطفه بوجاری

حضانت فرزند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی